کد مطلب:36
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:29
اگر ازدواج موقت حلال است، چرا عده اي خاص از آن بهره مندند؟
مسأله ازدواج موقت از نظر تئوريك كاملا پذيرفته شده، و نه تنها در اسلام بلكه برخي از متفكران بزرگ غربي، مانند راسل نيز يكي از راه هاي حل مشكل ازدواج دائمي ديررس در دنياي كنوني را، پناه بردن به ازدواج موقت مي دانند. از نظر عملي نيز در نظام جمهوري اسلامي اين مسأله مقبول افتاده، ليكن ديد اجتماعي در اين رابطه مشتمل بر نوعي خطاست. به عبارت ديگر متعه نيز نوعي ازدواج است، بنابراين هر كسي از افراد واجد شرايط ازدواج موقت مي تواند از شخصي خواستگاري كند و براي مدتي موقت مانند چند ساله دوران تحصيل، با وي ازدواج نمايد. آنچه در اين جا مشكل ايجاد نموده آن است كه غالب افراد، ازدواج موقت را با كاميابي آني اشتباه گرفته اند و همين مسأله سبب شده كه اين موضوع نتواند در جامعه ما جايگاه حقيقي خود را باز يابد. همچنين اين مسأله در جامعه تابع تبليغات سوئي است كه بيش از يك قرن در جامعه ما توسط غربگرايان تأثير نهاده و در ضمير مردم رخنه كرده است.به گونه اي كه گاه روابط نا مشروع با تسامح نگريسته مي شود ولي به ازدواج موقت با ديدگاه ديگري برخورد مي شود. ولي مسأله از چند جهت دچار مشكل است. 1- از نظر فرهنگي جامعه ما هنوز ظرفيت پذيرش اين حكم الهي را به نحو شايسته پيدا نكرده است. 2- از نظر بهداشتي و سيستم قانوني، پيش بيني هاي لازم براي آن صورت نگرفته است. براي حل اين مشكلات مي بايستي تلاش فرهنگي و اجتماعي به صورت گسترده صورت پذيرد تا اين جوانان از آسيب شياطين مصون بمانند. بنا بر آنچه كه گفته شد، ازدواج موقت نه مخصوص عده اي خاص مانند طلاب است و نه نيازمند به مراكز خاص مي باشد بلكه از نظر قوانين و مقررات كشوري افراد بايد شبيه ازدواج دائم خواستگاري نموده و در دفاتر ازدواج و طلاق آن را به ثبت برسانند، بنابراين از نظر قانوني هيچ گونه مشكلي وجود ندارد بقيه مسائل مربوط به خود شخص مي باشد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.